Zpět na aktuality

Digitální technologie také pro seniory

Kabinet místopředsedy vlády pro digitalizaci a Digitální a informační agentura (DIA) myslí při vývoji svých aplikací a služeb na všechny. Chystanou mobilní aplikaci Portál občana, která má za cíl usnadnit občanům přístup ke službám státu, DIA spolu s Digitálním Českem otestovala se seniory. Aplikace bude ke stažení na konci ledna 2024. Tato iniciativa navazuje na úsilí přizpůsobovat digitální technologie potřebám všech občanů, tedy i starší generace a vytvořit tak prostředí, které podporuje a motivuje k využívání digitálních služeb státu.

Probíhá přihlašování

Zástupci seniorů se sešli za účelem otestovat novou mobilní aplikaci Portál občana, která přináší služby státu i z pohodlí mobilních telefonů. Nejdříve byli provedeni procesem stažení a přihlášení skrze identitu občana, následně pak mohli vyzkoušet jednotlivé služby a dát zpětnou vazbu, jak na ovládání celé aplikace, tak i na její design a přehlednost.

„Záleží nám na tom, abychom u seniorů odstranili obavy z využívání digitálních aplikací, které už začátkem ledna usnadní komunikaci mezi občanem a státem. Chceme, aby každý pocítil přínosy digitalizace, a hlavně cítil jistotu při využívání moderních technologií. Senioři se na Úřadu vlády ČR přesvědčili, že používání občanky v mobilu či využívání služeb Portálu občana může být jednoduché, bezpečné a přínosné,“ uvedl vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš.

Snímek z testování

Senioři tak agentuře poskytli cennou zpětnou vazbu pro další vývoj a zdokonalení aplikace. „Moc se mi líbí jednotný vzhled a design celého Portálu občana, dobře se v něm orientuje,“ komentoval Igor Š. Důležité je však myslet i na velikost ikon a ovládání aplikace „Čím je člověk starší, tím má blbější prsty, proto jsou pro nás důležitá jasná a velká tlačítka,“ říká Ivana W.

Pro DIA tak bylo celé testování přínosné a některé z podnětů promítne do samotné aplikace. „Digitální produkty a služby státu by měly být přístupné pro všechny, kdo je chtějí využívat. Jsem rád, že jsme mohli získat cennou zpětnou vazbu i od seniorů, u kterých se občas stává, že jsou při vývoji aplikací opomenuti. Jejich postřehy a podněty pomohou kolegům, aby naše aplikace mohly pohodlně používat všechny věkové kategorie,“ dodává Martin Mesršmíd, ředitel DIA.

Seznámení s novou aplikací

Zástupci seniorů uvítali možnost vyjádřit se k digitálním službám státu a nabídli své služby i u testování dalších produktů „Ráda jsem se seznámila s novou aplikací a zároveň mě těší, že jsem dostala možnost vyjádřit svůj názor a podělit se o své zkušenosti s jejím ovládáním,“ poznamenala účastnice Ivana T.

Mgr. Karolína Sadílková, Kabinet místopředsedy vlády pro digitalizaci

Generální partner

Česká spořitelna, a. s.

Hlavní partneři

Asseco Central Europe, a. s. CETIN Cisco Systems, s.r.o. Česká pošta Eviden ICZ, a. s. Microsoft Vita software s.r.o.

Ve spolupráci

Hradec Králové Kraj Vysočina Královéhradecký kraj Triada, spol. s r. o.