Podpůrné programy a nástroje informační společnosti v Evropě

Heiki Lunnas, poradce, Asociace místní a regionální samosprávy ve Finsku

Programy a nástroje podporující rozvoj evropské informační společnosti nejsou utvářeny jednotnou politikou. Pokus o jejich předběžnou klasifikaci by byl neporozuměním politice Evropské unie v oblasti informačních společností. Skutečností je, že mnohé z těchto programů byly zahájeny nezávisle a směrem k informačním společnostem se vyvíjely více či méně nezávisle. Většina programů rovněž začala podporovat rozvoj informační společnosti z hlediska své vlastní, často zúžené perspektivy.

Úplný výčet programů by nicméně zahrnoval stovky zkratek a desítky různých programových skupin.

V této přednášce se soustředím na některé významné příklady současných evropských aktivit v této oblasti. Jde o programy, které jsou zaměřeny i na země, jenž nejsou členy “patnáctky”.

V poslední době došlo na poli informační společnosti k mnoha politickým změnám. Vzhledem k tématu této konference mezi nimi vyniká jedna podstatná změna: v současnosti se téměř všichni účastníci rozhodovacích procesů shodují na klíčové roli místních a regionálních činitelů. Nevyplývá to pouze ze Strukturálních fondů Evropské unie, nýbrž také z Pátého rámcového programu a mnoha dalších iniciativ.

Evropská unie pochopila globální povahu informační společnost již v jejích samotných počátcích. První zasedání fóra Evropské unie a zemí střední a východní Evropy o informačních společnostech v roce 1997 upozornilo na nutnost těsnější integrace zemí střední a východní Evropy do projektů informační společnosti, a to na evropské i globální úrovni. V rámci tohoto setkání se Evropská unie dohodla s zeměmi střední a východní Evropy na založení společného výboru, který bude monitorovat plnění závěrů jednání.

Z oblasti programů a projektů informační společnost jsem vybral tři poměrně odlišné příklady panevropské informační společnost v rámci EU. Prvním je velmi aktuální Pátý rámcový program technologií informační společnost, druhým je rozšířený Evropský průzkum informační společnost. Závěrem představím podrobnější a konkrétnější projekt Místní a regionální informační společnost LOCREGIS, založený Evropským regionálním rozvojovým fondem.

Pátý rámcový program/technologie informační společnost

http://www.cordis.lu/ist/

Pátý rámcový program sestává ze sedmi konkrétních programů, z nichž čtyři jsou tématické a tři horizontální. Druhý tématický program má název Technologie informační společnost IST.

Čtyři tématické programy v rámci IST jsou:

Po vypracování pracovní verze programu IST bude strategickým cílem posilování nejrozmanitějších forem mezinárodní spolupráce. Příprava Programu IST je otevřena subjektům z přidružených zemí a ze zemí, které uzavřely s Evropskou unií Dopravní a zásobovací dohodu v rámci technologií informační společnosti, a dále mezinárodním organizacím na základě výměny projektů, stejně jako i subjektům z dalších evropských a středozemských zemí..

Program je řízen XIII. generálním ředitelstvím Evropské komise a první jednání se uskuteční 16. března 1999.

Pátý rámcový program poskytuje nástroje pro rozvoj služeb místní samosprávy a pro vytváření sítí evropských místních samospráv.

Evropský průzkum informační společnosti ESIS

http://www.ispo.cec.be/esis

Priority ISPO zahrnují realizaci průzkumů informační společnosti, plánovaných členskými zeměmi EU. Hlavním cílem průzkumů je poskytnutí celkového přehledu stávajících projektů a situace rozvoje informační společnost v zemích Unie. Po vyhlášení tohoto programu rozhodne ISPO o rozšíření celého průzkumu na všechny evropské země.

Databáze ESIS poskytne kvalitní informace o všech aktivitách místní samosprávy v různých zemích, společně s množstvím cenných kontaktů a analýz.

Místní a regionální informační společnost LOCREGIS

http://www.kuntaliitto.fi/locregis/

LOCREGIS byl zahájen v roce 1996 a první část projektu byla ukončena v létě 1998. Koordinátorem programu byla Asociace místní a regionální samosprávy ve Finsku ALFRA a jeho hlavním cílem byly řídce osídlené oblasti ve Finsku a Švédsku a rakouská Cílová oblast č. 1 Burgenland.

K hlavním cílům programu LOCGRESIS patří:

Cíle programu LOCREGIS lze v současné fázi označit za úspěšně splněné. V průběhu projektu začal být LOCREGIS vnímán jako příspěvek k:

Představa prohlubování této práce, zkušenost a návrhy LOCREGISUu tvoří obecné předpoklad zahájení LOCREGISu II.

Cílovými oblastmi LOCREGISu II jsou Cílové oblasti č. 1 a 6 v Rakousku, Finsku a Švédsku, a v rámci rozšíření také Cílové oblasti č. 1 v dalších zemích Unie a v regionech kandidátských zemí se srovnatelnými podmínkami.

Projekt byl zahájen v lednu 1999. Jeho implementace předpokládá tři hlavní okruhy činnosti:

  1. Udržování databáze Locregis – sítí, analytických kapacit, dialogu mezi účastníky projektu a představiteli místní samosprávy v oblasti ICT, probíhajícím na regionální národní úrovni a na úrovni Evropské unie.
  2. Rozvíjení této základny v následujících směrech.

  1. rozvoj hodnotitelských metod, vzniklých v průběhu realizace LOCREGIS (stručně shrnuto v příloze 1) následujícím způsobem:

  1. rozvoj sítí a spolupráce prostřednictvím:

    1. Severská platforma: finské, švédské a baltské regiony
    2. Středoevropská platforma, rakouské regiony a jejich východní sousedé.
    3. Středozemská platforma

Jedním z úkolů je spolupráce mezi těmito platformami.

  1. LOCREGIS II bude zaměřen na koordinaci a další spolupráci
  2. Vedle organizace a analýz rozvíjí LOGREGIS prostředky podpory regionálního rozvoje projektů informační společnosti.